Like Father but also not like Father

Het zou egoïstisch zijn om te zeggen dat ik alles zelf heb gedaan; dat ik zelf, zonder hulp, de persoon ben geworden die ik vandaag ben. Ik ben altijd hard op weg geweest en ben altijd in ontwikkeling. Toch heb ik altijd het geluk gehad een aanmoedigend en bijzonder persoon altijd achter me te hebben gestaan; Iemand die er altijd voor mij was.

Mijn vader is de meestIMG-20170312-WA0005 formidabele en kundige man die ik ooit heb mogen kennen. Ik zou haast niemand anders kunnen bedenken in mijn geweten die meer van alle markten thuis is dan mijn vader. Hij is altijd oprecht. Hij is altijd een fort van zelfvertrouwen. Hij geeft niet op. Hij zorgt voor hen die hij lief heeft(spot dit parallellisme).  Een persoon die niet alleen ongekend voor mij is in zijn competentie maar ook in zijn vermogen om anderen te inspireren, aan te zetten en hogerop te helpen. Als trots aan een persoon gedefinieerd was, dan was het wel voor hem bedacht.

Wouter Dillmann werd geboren op 4 april 1962, in onze mooie hoofdstad Amsterdam. Hij groeide daar op en ging er naar school. Hij had een hele lieve en zorgzame moeder, maar een hele strenge vader, die dokter was. Zijn vader was soms niet erg lief voor de moeder van mijn vader. Mijn vader deed het altijd best goed op school en had veel vrienden. Mijn vader vertelt vaak veel verhalen over zijn jeugd en zijn leven voor mijn bestaan. Hij is ook een hele goede verhalenverteller, met humor, en ik luister altijd aandachtig naar hem. Hij heeft veel meegemaakt. Hij heeft 3 broers en ook een zus maar daar praat hij alleen maar negatief over. Tot niet zo lang geleden wist ik niet waarom. Een van de meest ergste misdaden bonkte op mijn trommelvliezen. Uit respect en integriteit kies ik ervoor om hier niet over te spreken. Als gevolg ken ik bijna niemand uit de familie van mijn vader en alleen veel van mijn moeders kant. mijn vader is een heel technisch, economisch en bestuurskundig persoon. Na de middelbare school ging mijn vader naar de Hogere Technische School van Amsterdam, waar hij een opleiding in werktuigbouwkunde deed. Direct na zijn studie begon hij aan zijn trouwe en succesvolle carrière bij Shell die 30 jaar zou duren. Gedurende zijn baan behaalde hij aan de University of Warwick in Engeland zijn MBA, een Masters, in Bedrijfsadministratie. Hij heeft altijd hard voor Shell gewerkt en kwam vaak met innovatieve en succesvolle ideeen en strategien; hij was op weg naar de top. Tijdens zijn werk ontwikkelde mijn vader zich als persoon. Hij leerde mijn moeder kennen en ze werden al gauw verliefd; ze trouwden niet lang daarna.

Na enige tijd bij Shell deed het bedrijf, zoals verwacht van een multinational, het aanbod om in het buitenland te werken: wonen en werken in Oman, een Arabische oliestaat aan het einde van het Arabisch schiereiland, zowat een nieuw leven opbouwen voor een aantal jaren maar met een hoger inkomen, status en nieuwe ervaringen. Ze zeiden gelijk ja.Oman is een prachtig land om in te wonen voor westerse mensen. Mijn ouders hadden het er goed en leerde de bijzondere Arabische cultuur kennen. Een cultuur zo anders dan we in het nieuws zien. Mijn ouders hebben geen vooroordelen over mensen uit het Midden-Oosten; ze hebben de mensen leren kennen. Nooit heeft mijn moeder zich, alleen, onveilig gevoeld in de drukke bazaars van Oman. Wellicht was de wat absolute macht van de sultan niet erg eerlijk maar waardigheid en normen en waarden waren daar de norm. Na Oman hebben ze ook nog een paar jaar in Nigeria gewoond en gewerkt voor Shell. We zijn nu in de jaren 90 Nigeria was een niet geheel veilig land. Er werd letterlijk boodschappen gedaan met 50 winkelkarretjes die allemaal de container naar Nigeria in ging. Ze woonden daar met een eigen waterfilteringssysteem en tralies voor de ramen, klein detail van het leven in zo een geweldig natuurrijk land als Nigeria. Ze leerden vele lokale mensen kennen, mensen die eigenlijk helemaal niet zo verschillen van ons. We zijn allemaal mensen en die mensen daar hadden ook hun eigen familie, hun eigen geloof, hun eigen bestaan, hun eigen normen en waarden, hun eigen dromen. Het werken in Nigeria was vernieuwend voor mijn vader. Hij had vooral nog nooit meegemaakt hoe opstanden en rebellie gewoon waren in een land. Hij kan zich nog goed herinneren hoe het hek van de olieraffinaderij voor zijn ogen werd platgereden door Nigeriaanse tanks, die de raffinaderij bezetten ‘om de vestiging te verdedigen tegen rebellen’. Gekke Nigerianen.

Mijn zus kwam eraan en mijn ouders die wilden, niet verbazingwekkend, haar ter wereld brengen in een land waar de ziekenhuizen en zorg goed was; zo keerden zij na jaren van buitenlands avontuur even terug naar het Westen. In een Engels ziekenhuis in Great Yarmouth kwam mijn zus ter wereld en daarna woonden zij met zijn drieën nog even in Nigeria. Toen ik eraan kwam besloten zij voor goed terug te keren naar het Westen. In Nederland te Assen werd ik geboren en daar woonden wij weer een paar jaar. Toen werd het huis waar ik mij nu in bevindt gekocht en woon ik hier met mijn Vader, een scheiding en 5 verhuizingen in een halve decennium verder.

Al deze avonturen en ervaring hebben mijn vader IMG-20161223-WA0009de man gemaakt die hij nu is. Altijd als ik down was, als ik sip was, verdrietig of gestrest, is mijn vader er voor mij geweest. Hij heeft mij er altijd bovenop geholpen en steeds een sterker persoon gemaakt. Keer op keer dat we ergens over kibbelden, had hij gelijk. Mijn eigenwijsheid heb ik van hem geërfd en met zijn kennis moet ik toch iedere keer mijn woorden opeten. Op bijna ieder gebied geeft hij mij wijs zijn mening en vaak inderdaad de beste oplossing. Ik ben mijzelf nu volop aan het ontwikkelen. Op steeds meer terreinen weet ik nu meer dan hem en sommige van mijn meningen en standpunten verschillen veel van die van hem. Echter, ik had het niet zonder hem kunnen doen. Zijn aura van autoriteit en motivatie verorbert dit huishouden; en wanneer deze intelligentie en motivatie zo sterk gepaard gaan, dan kunnen zelfs de hemelen je niet tegenhouden.

Er is maar een man waar ik iedere dag naar op kijk, die ik koste wat het kost niet wil teleurstellen en dat is mijn vader.

-R.M.D.

Leave a Reply

